Ruim vijf jaar geleden besloten Otti en Renée hun eigen baby- en kids label te starten; genaamd Nixnut. De twee zussen bouwde in vijf jaar tijd aan een internationaal merk en werden in deze periode ook voor het eerst moeder.
Vijf jaar ondernemers én beiden een gezin gekregen aan de start van Nixnut. Dat deze ondernemende zussen de combinatie werk en gezin rocken, kunnen we wel stellen. Otti is de oudere zus van de twee, degene die vroeger hakjes kreeg voor haar verjaardag. Renée is het jongere zusje, zij werd blij van het krijgen van een superman videoband. Ondanks deze, op jonge leeftijd, uiteenlopende interesses, zijn ze samen een baby- en kids label gestart. Ze hebben passie voor hun vak en combineren dit met het runnen van een jong gezin.
Waar komt de naam ‘Nixnut’ eigenlijk vandaan?
Otti: “Onze achternaam is Nix. Het leek ons leuk om deze naam terug te laten komen in het merk. Vrij snel kwamen we uit op ‘Nixnut’. Het betekent ‘niks doen’, ‘luieren’. Dat past natuurlijk goed bij de allerkleinste onder ons waarvoor we de kleding ontwerpen. Een naam met een knipoog. We hebben er wel eens commentaar op gehad, maar omdat onze achternaam erin verwerkt is, klopt het voor ons. De naam blijft hangen en is niet één van velen waarin ‘mini’ of ‘little’ verwerkt zit.”
Hoe is het idee om met Nixnut te starten ontstaan?
Otti: “In 2014 was ik in verwachting van mijn oudste zoon, Cibo. We wisten het geslacht niet en ik had moeite om neutrale babykleding te vinden. Vooral minimalistische jongenskleding kon ik destijds niet gemakkelijk vinden. Ik werkte toen ook in de fashionbranche maar wel nog voor een baas. Het speelde al een tijdje dat ik iets voor mezelf wilde beginnen en Piet, mijn man, moedigde mij hierin aan. Het idee dat je zelf beslissingen neemt, geen verantwoording aan een baas aflegt en flexibiliteit hebt, sprak me vooral aan. Tijdens mijn zwangerschap ontstond het idee om een eigen label voor baby’s te starten. Ik deelde dit idee met Renée waarop ze direct zei: “waarom doen we dat niet gewoon?”
WAT ALS HET MIS GAAT, IK HEB MAAR ÉÉN ZUS
Renée: “Toen Otti mij vroeg om samen een label te starten, woonde ik in Amerika. Mijn man kreeg de kans om daar te gaan werken. Ik wilde mee mits ik er ook kon gaan werken maar dat bleek nog een lastige opgave. Toen Otti met het voorstel kwam om voor onszelf te beginnen was ik direct enthousiast. Ik had alle tijd om daar van alles voor uit te zoeken. Hoe meer we onze ideeën deelden hoe meer het vorm kreeg en hoe meer we erin gingen geloven. We staken er al ons spaargeld in en wisten dat dit wel eens zou kunnen slagen.”
Otti: “Onze enige twijfel zat vooral in het zakelijke aspect. Wat als het mis gaat? Ik heb maar één zus. Maar ik besefte me ook, als ik dit doe, dan kan dat alleen samen met mijn zus. We hebben dezelfde smaak en hoe ouder we worden hoe meer we op elkaar gaan lijken.
In 2015 werd ook Renée zwanger. De zussen waren druk achter de schermen bezig met het opzetten van hun label. Hun eerste collectie bestond uit 8 unisex modellen, minimalistische babykleding. De allereerste lancering stond gepland in januari 2016.
Otti: “De verdieping van ons ouderlijk huis stond vol met dozen. “Zoveel kleren, hoe krijg je dit kwijt? Vroeg mama ons lichtelijk in paniek.”
Toen eenmaal de lanceringsdatum naderde, moest die op het laatste moment worden verzet. Renée beviel vijf weken eerder dan haar uitgerekende datum van haar zoon Fos. ‘Op mijn kraambed appte ik alle gasten af.’
Lees ook: Jade: ‘Ik was aan het werk tijdens mijn eigen bevalling’
Hoe werken jullie samen en wat werkt voor jullie om balans te houden in combinatie werk en gezin?
Otti: ”Er is vanaf het begin af aan al een hele natuurlijk verdeling in taken. Ik deed Nixnut de eerste periode naast mijn baan als Sales & Buyer erbij. Dat was wel een drukke periode maar ook een investering om goed van start te gaan. Omdat we niet direct verdiende aan Nixnut moest ik dit combineren. Het op afstand werken was niet de uitdaging. Het tijdsverschil soms wel. De bezoeken aan de fabrieken combineerde we met een family-trip.
Renée: “Dat we onze lanceringsdatum moesten opschuiven vond ik erg. Dit was ook een soort kindje waar we al dik een jaar naartoe werkte. Maar Fos werd eerder gehaald omdat hij niet goed groeide, dus dat bracht in eerste instantie zorgen met zich mee. Uiteindelijk kregen we kort na de geboorte steeds opvolgend positief nieuws te horen. Hij hoefde niet in een couveuse omdat hij net boven de 2 kilo woog, ook de opgewekte bevalling had goed uitgepakt. Mijn verblijf in het kraamhotel duurde daardoor maar een week. Dat maakt wel het verschil in hoe je in de wedstrijd zit.”
We zaten zo in de run van onze lancering. De puntjes op de i stonden ook nog niet echt. De lancering vond uiteindelijk plaats met een vier weken oude baby. Je hebt een kleintje maar je wilt ook dingen doen. En als je het allebei echt graag wilt, is het te combineren.”
Otti: “Renée is ook heel kritisch hoor, dus ze wilde er ook echt voor gaan.”
Renée: “Dat is dus ook wel één nadeel van een eigen bedrijf, dat je in je verlof het werk niet los laat. Drie maanden alleen maar focussen op je kindje, dat ken ik eigenlijk niet. Ik weet ook niet beter. Hierdoor mis ik het misschien ook niet echt. Ik heb voor geplande beurzen in het buitenland ook de eerste drie verjaardagen van Fos moeten missen. Dat ging dan ook echt wel even tegen mijn moedergevoel in. En niet iedereen zou daar uiteindelijk voor open staan.”
In 2017 wordt Otti’s tweede zoon geboren, Otis. In 2018 wordt Renée’s dochter, Gijsje, geboren. Maar ook Nixnut groeit ieder jaar letterlijk een maatje mee (samen met de oudste nixnut familymember Cibo).
Wat was jullie plan met Nixnut toen jullie zes jaar geleden startte?
Otti: “We hadden niet echt een meer jaren plan. We zouden aankijken hoe het zou gaan. Voor hetzelfde geld kwamen we niet van onze eerste collectie af.“
Renée: “Ons doel was een mooi uniek kinderlabel neer te zetten waar we geheel achter staan én dat we onze boterham ermee zouden verdienen. We hadden niet zoiets van: over vijf jaar willen we daar staan. Uiteindelijk hebben we een financieel adviseur ingeschakeld die voor ons uitrekende wat we moesten verkopen om een beetje salaris over te houden. Het was alles of niks, want al ons spaargeld zat erin.”
Otti: “Je hebt maar één eerste indruk. Die moest goed zijn. We gingen voor kwaliteit en hadden het geluk dat er een aantal nieuwe winkels opende die onze collectie wilden verkopen. Je groeit in het vak en leert steeds beter wat nodig is om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Daar zijn we vooral groter door geworden. Niet door een strategisch plan wat we bij een bank hebben moeten aanleveren.“
Als je moet benoemen wat Nixnut succesvol maakt, wat is dat dan?
Otti & Renée: “Dat we kinderkleding maken dat ons aanspreekt. We zijn niet bezig met de trends. Hierdoor heeft de collectie echt een eigen gezicht en verandert dat ook niet zomaar, het is onze DNA. We zijn een kleinschalig familiebedrijf wat klanten fijn vinden waarbij we alles met zorg afhandelen. Ons voordeel is dat we echt kunnen rekenen op onze omgeving. We hebben allebei flexibele partners.”
Renée: “Mijn man heeft een financiële achtergrond en helpt daarbij. De man van Otti zit in de bouw en bouwt zo een toonbank voor bij ons op kantoor. De kindjes werden voorheen ieder seizoen betrokken bij de fotoshoot, al wordt dat steeds minder. Dat is dan ook oké. Ondanks dat, zijn ze wel onze grootste fans.”
“Mama helpt ons met reparaties en papa stempelt doosjes. Ze passen extra op de kindjes als dat nodig is. Maar ook vrienden die wat kopen of geboortepakjes cadeau geven. Ontzettend dankbaar zijn we daarvoor.”
Wat heeft jullie een vliegende start gegeven om Nixnut goed te combineren met jullie jonge gezinnen?
”We hebben klanten van het eerste uur. Eigenlijk hadden we geluk dat een aantal mooie kinderwinkels direct in ons geloofde en dus de collectie wilde inkopen. We zijn nog steeds blij met iedere winkel die in Nixnut geloofd en op zo’n cruciaal startpunt ben je daar extra dankbaar voor. We blijven onszelf continu ontwikkelen.
Otti: “Wat echt een feest is, is dat we ons eigen kantoor hebben sinds 2017. Daarvoor werkte we vanuit huis. Nu ga je naar je werk en kom je thuis. Dat helpt wel om balans te houden.
Vorig jaar is Renée van haar zoon Olle bevallen. Ook bij haar derde kindje heeft ze in haar verlofperiode tussendoor gewerkt. Weekend is voor hen wel echt weekend, alhoewel die grens de eerste drie jaar wel wat vager was. Nu houden ze goed de balans tussen werk en gezin en zijn ze op woensdag ook echt vrij (behalve op piekmomenten).
Nixnut is inmiddels voor 80% organic en ook daarin maken ze nog altijd stappen. De boodschap die ze hebben is: ‘support your local’. Ondanks dat ze zelf een webshop hebben zouden ze niet zonder de retailverkoop willen. ‘Het is fijn voor de eindklant om de collectie in de winkel te voelen en zien. De samenwerking met winkels vinden we juist leuk. We werken alleen met kleine lokale kidsstores waardoor we contact hebben met de eigenaren die stuk voor stuk met net zoveel liefde en gedrevenheid in hun winkel staan als wij bezig zijn met Nixnut. Daar worden wij blij van.’
Reacties gesloten.