Zoals na mijn eerdere zwangerschappen, ben ik ook na de bevalling van mijn derde weer gaan werken. Alleen ging dat dit keer heel anders; een maand voordat ik met verlof ging deed het coronavirus zijn intrede. We kwamen in een lockdown terecht en werden geacht thuis te werken. Mijn werk kan gelukkig prima vanaf huis. Ik ben consulent in het sociaal domein. In mijn functie onderzoek en adviseer ik de gemeente om wel of geen maatwerkvoorziening in te zetten.

Thuiswerken aan de keukentafel

Het was wel even wennen hoor, dat thuiswerken. Starten vanuit huis leek me prettig om even lekker in te komen na verlof. In eerste instantie dacht ik dat het thuiswerken vast niet meer zo lang zou duren, dus ik besloot lekker aan de keukentafel te gaan zitten werken. Maar na een aantal weken kom je er toch wel achter dat je vaker met je neus in de koelkast zit dan in je laptop. Werken aan de keukentafel is niet ideaal.

Non-stop werken

Toen ik door had dat het thuiswerken wel lang zou duren, moest ik een andere oplossingen verzinnen. Aan de keukentafel wordt geluncht, maar wanneer je achter je laptop gaat lunchen, dan gaat er wat mij betreft iets mis. Er bekroop mij het gevoel van: ‘ik moet werken en geen andere dingen doen’. Ik focuste mij bijna acht uur lang non stop op mijn werk. Als je daarover nadenkt is dat best gek, want op kantoor doe je dat vaak ook geen acht uur lang achterelkaar! Daar praat je namelijk vaak genoeg even met collega’s over ditjes en datjes. Ik ging bijvoorbeeld wel eens wandelen met collega’s, een frisse neus halen. Thuis deed ik dit niet. Ik merkte dat ik fysiek meer afstand moest gaan nemen van mijn werk. Het rommelkamertje boven heb ik toen omgebouwd tot werkkamer. Een prikkelarme ruimte, zonder koelkast. Afgesloten van het rest van het huis en het huishouden.

Minder gehaast gevoel

Voor mij is het thuiswerken ideaal, je hebt namelijk geen reistijd meer. Ik voel me niet meer gehaast om snel naar huis te moeten. Ik denk niet meer halverwege de dag: ‘shit, de wasmachine zit nog vol’. Of dat er nog vlees uit de vriezer gehaald moest worden. Nu doe ik dit allemaal even tussendoor. Vooral als ik even vastloop in het werk, dan loop ik weg en doe ik bijvoorbeeld de droger aan of ruim ik de vaatwasser uit. Vaak heb ik daarna weer de inspiratie om verder te kunnen.

Kantoorwerk = topsport

Vlak voor de tweede lockdown ging ik weer een dagje op kantoor werken. Dat was geen succes! Ik werd gillend gek. Wat ik eerder eigenlijk drie dagen per week met veel liefde deed. Het leek nu ineens topsport. De deurbel, de telefoon van anderen, de koffiejongen, de postbezorger, collega erin, collega eruit, collega in discussie met een andere collega, collega in een teams-meeting en ga zo maar door. Ik werd er helemaal overprikkeld van! Mijn concentratie was ver te zoeken en ik werd heel veel afgeleid.

Contact met collega’s

Inmiddels ben ik helemaal gewend aan het werken thuis en ik vind het heerlijk, al mis ik wel het contact met collega’s. Ik voel me minder betrokken. Ik word bijvoorbeeld ineens gebeld door collega’s waarvan ik niet eens wist dat ze werkzaam zijn bij ons. Zo zie je maar weer, ieder nadeel heeft z’n voordeel.

Na al mijn ervaringen kan ik in ieder geval een aantal tips, voor het thuiswerken met kinderen, met jullie delen.

Mijn 7 Tips voor thuiswerkende moeders:
  1. Zoek een prikkelarme en rustige ruimte in huis om te werken.
  2. Zorg dat je je materialen op orde hebt; zo heb ik een laptop-verhoger en een extra toetsenbord via mijn werk. Ook kunnen wij een bureaustoel en een groter beeldscherm bestellen indien. Zorg ervoor dat je geen lichamelijke klachten krijgt door je werkplek goed in te richten.
  3. Neem je pauzes en ontspanning tussendoor. Op je werk ben je ook echt niet acht uur lang gefocust. Juist even erbij weg lopen zorgt voor nieuwe motivatie.
  4. Het is niet erg als je even wat huishoudelijke taken tussendoor doet. Dit brengt juist rust en ruimte in je hoofd om je daarna te focussen op je werk.
  5. Ga naar buiten voor een wandeling. Dat schiet er bij mij ook nog wel eens bij in. Frisse lucht zorgt voor een fris hoofd en daardoor weer voor nieuwe energie.
  6. Blijf telefonisch contact zoeken met collega’s, zodat je je niet eenzaam voelt in je werk.
  7. Plan een momentje via Teams of Zoom in met je collega’s om even bij te praten en elkaar even te zien. Zo blijf je de verbinding houden.

Succes mama’s! Wij kunnen dit!

Lisanne haar thuiswerkplek
Lisanne Karstenberg
Website | + berichten

Lisanne (31), woont samen met haar man en drie kinderen op een boerderij in Drenthe, waar ze nog altijd aan het klussen zijn. Naast het runnen van haar gezin, werkt Lisanne 28 uur in de week in het sociaal domein. De uren die ze over heeft naast gezin en werk, besteedt ze aan het bloggen, kokkerellen, volleybal én haar sociale leven.

Plaats een reactie