Maak kennis met Jenna en Nicole!

Nicole Slangen
Nicole Slangen

Nicole is moeder van drie meiden: 2, 4 en 6 jaar oud. Inmiddels gaan haar twee oudsten naar de basisschool, maar Nicole is eigenlijk al haar hele leven met onderwijs bezig. “Dat zit écht in mijn bloed”, vertelt ze. “Vroeger speelde ik altijd al schooltje en wist ik dat ik juf wilde worden. Ik heb Pabo gedaan en kort voor de klas gestaan. Maar ik wilde meer en ben toen Onderwijskunde gaan studeren in Utrecht. Direct daarna ben ik in de wereld van online leren terecht gekomen. De bureauwereld past bij mij en ik heb fantastisch leerprogramma’s opgezet voor bekende retailers. Maar het kriebelde toch ook om te gaan ondernemen en zelf iets op te bouwen. En dat heeft ze dus gedaan: samen met haar compagnon Jenna ontwierpen ze Wahoe Edubox, een educatief pakket.

 

Jenna Maas-de Ries
Jenna Maas- de Ries

Jenna is moeder van twee jongens, 2,5 jaar en 5 weken oud. Van jongs af aan is zij enorm geïnteresseerd in hoe de juiste combinatie van tekst en beeld verandering teweeg kan brengen in een persoon. “Ik was een jaar of 7 toen er een reclame was van Greenpeace die ingestoken was als een soort ‘uitverkoop van de oceaan’. Dit was een mega kleurige, hysterische reclame met ‘2 dolfijnen voor de prijs van 1’ en dat soort leuzen, die eindigde met een zwart beeld met een vissengraat met de tekst ‘Empty seas, empty future’. Ik voelde op dat moment in m’n lichaam iets veranderen en vond het bijzonder dat een korte reclame dat teweeg kon brengen. Zodoende ben ik communicatie en Nederlands gaan studeren in Utrecht”. Per ongeluk rolde Jenna het onderwijs in, maar daar bleek ze nog veel beter op haar plek te zijn. “De juiste combinatie van tekst en beeld heeft daar ook nog een nobel doel: iemand iets leren waardoor hij/zij groeit als persoon”.

Wat als we ook zoiets kunnen ontwerpen voor andere thema’s dan alleen natuur?

Wat is voor jullie de inspiratie geweest voor Wahoe Edubox?

Nicole: “We hebben jarenlang voor hetzelfde bureau gewerkt en hadden het vaak over onderwijsinitiatieven voor kinderen. Jenna runt bijvoorbeeld ook in haar vrije tijd een internationale educatieve stichting met een bereik van 20 miljoen kinderen wereldwijd. Toen Jenna een keer familie opzocht in Engeland zag ze in het vliegtuig een advertentie van een pakket voor kinderen met activiteiten om in de natuur te doen. Ze stuurde gelijk een foto door en we waren allebei direct enthousiast. En zeiden ook ‘Waarom is dit er in Nederland niet?’ en ‘Wat als we ook zoiets kunnen ontwerpen voor andere thema’s dan alleen natuur?’. Het idee van spelenderwijs en onderzoekend leren kun je voor talloze onderwerpen inzetten. Dus we zijn het idee verder gaan uitdenken en aanscherpen en zo zijn we tot Wahoe Edubox gekomen”.

Volgens jullie is nieuwsgierigheid een van de meest belangrijke eigenschappen om met de tijd mee te gaan, waarom is dat zo en waaraan zien jullie dat hier geen of weinig aandacht voor is in het huidige onderwijssysteem?

Nicole: “Intrinsieke motivatie speelt een grote rol bij het aanleren van nieuwe dingen. Wanneer kinderen, maar ook volwassenen, de wereld met een nieuwsgierige blik tegemoet treden, komen er vragen in je op waarvan je het antwoord wilt weten en dus ook naar op zoek gaat. Door nieuwsgierig te zijn blijf je flexibel en sta je open voor nieuwe ideeën en inzichten. De wereld waarin wij leven verandert snel. Dus we weten nog niet wat onze kinderen aan kennis en vaardigheden nodig hebben als zij de arbeidsmarkt op gaan.”

Jenna: “Nieuwsgierigheid is één van de belangrijkste eigenschappen om met de tijd mee te gaan. Dit blijkt ook uit diverse onderzoeken. Mensen met een nieuwsgierige blik en een onderzoekende houding kunnen makkelijker hun weg vinden. Zij kunnen beter omgaan met onzekerheden en externe druk en zijn daardoor minder vatbaar voor een burn-out. Ze bewegen zich bovendien flexibel door de veranderende arbeidsmarkt en zijn gelukkiger in het leven”.

Of het ontbreekt aan kennis bij de leerkracht, zoals bij een onderwerp als programmeren

Basisscholen richten hun onderwijsprogramma in rondom de kerndoelen uit het curriculum. De huidige kerndoelen zijn vanaf 2006 al van kracht. In de tussentijd zijn wel een aantal losse punten aangepast, maar als geheel is het niet meer van deze tijd. De kerndoelen houden dus nog geen rekening met alle ontwikkelingen en inzichten uit de afgelopen 15 jaar en wat dit vraagt aan kennis en vaardigheden om kinderen voor te bereiden op de toekomst. Veel scholen nemen gelukkig zelf initiatief door met projecten te gaan werken, bijvoorbeeld door kinderen in kleine groepjes vraag gestuurd problemen te laten onderzoeken, maar hier is niet altijd even veel tijd en ruimte voor op school. Of het ontbreekt aan kennis bij de leerkracht, zoals bij een onderwerp als programmeren.”

Hoe hebben jullie het proces aangepakt, van idee tot en met productie? Wat waren voor jullie de uitdagingen in dit proces en hoe hebben jullie deze overwonnen?

Jenna: “Eén van de eerste dingen we zijn gaan uitwerken, is het opstellen van een lijst met criteria voor het product, onze design principles. Dus waar vinden wij dat het product aan moet voldoen. En daarnaast het bepalen van de thema’s (zoals Computer science & programmeren en Growth mindset & zelfbewustzijn) die we belangrijk vinden en waar we Wahoe Eduboxen over willen ontwerpen. Daarna zijn we al snel het productieproces in gestapt. We wilden een pilot doen met drie verschillende Wahoe Eduboxen om te testen of we Wahoe Edubox in een grotere oplage konden produceren voor een bepaalde kostprijs en natuurlijk om bij ouders en kinderen de potentie van het product testen.

Nicole: “Tijdens dat productieproces liepen we tegen allerlei dingen aan; hoe laat je kinderen onderzoekend leren zonder teveel tekstuele uitleg te geven en ook geen beeldscherm te gebruiken? Waar kun je duurzame materialen goedkoop inkopen? Hoe laten we kinderen experimenteren zonder dat het per se een grote bende wordt in huis? Hoe zorg je dat het product professioneel overkomt terwijl een wc-rol soms ook volstaat als materiaal? Hoe komen we aan hele specifieke onderdelen om een raketwerper in elkaar te zetten? En ga maar door. Dat laatste hebben we overigens opgelost doordat Jenna een 3D printer heeft aangeschaft waardoor we met een biologisch afbreekbare ‘printerinkt’ op maat onderdelen konden printen.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Wahoe (@wahoe_edubox)

Jullie hebben beide je vaste baan opgezegd om fulltime met Wahoe Edubox verder te gaan. Welke afwegingen hebben jullie gemaakt voordat jullie deze beslissing namen?

Nicole: Het was een pittige tijd: ik werkte 32 uur in loondienst, corona kwam en in de avonden werkte ik aan Wahoe Edubox. Daarnaast moet ik écht minstens twee keer in de week sporten om leuk te blijven. Dus ik kwam tijd tekort. Jenna en ik zaten toen in de fase om te onderzoeken hoe we aan startkapitaal konden komen. We spraken toen een ondernemer die vijf jaar geleden in diezelfde fase zat en ik werd getriggerd toen hij zei: “op een gegeven moment ben je zelf de remmende factor”. Die zin bleef maar in mijn hoofd hangen. Want ja, als ik wil dat Wahoe Edubox een succes is, moet ik er al mijn tijd, energie en liefde instoppen. Uiteraard was het een beslissing die ik niet alleen kon nemen, want het raakt ons gezin, met name financieel. Mijn partner zei gelijk: doen! Dus dat maakte de stap makkelijker. Alsnog had ik mezelf een maand gegeven om het definitieve besluit te nemen. In die maand nam ik ook de tijd om te bedenken wat het ergste was dat er kon gebeuren, maar ook om het eens hardop tegen iemand te zeggen en te kijken hoe dat voelde.”

Een ondernemer vroeg Jenna: “Wil je een bedrijf starten, of is Wahoe Edubox een hobby?

Jenna: ik ben in augustus 2020 al gestopt met (betaald) werken. Eigenlijk ook met dezelfde redenen als Nicole: de eerste lockdown was net achter de rug en ik merkte dat de combinatie van m’n betaalde baan, het werken voor de stichting e-learning for kids, het starten van Wahoe Edubox en het thuis zijn met een zoontje van toen 1,5 jaar teveel was. Er moest iets vanaf en eigenlijk was m’n betaalde baan de enige optie voor me die ik kon laten gaan. Dat besef dat alles wat ik toen deed teveel was, was er overigens ook al voor de eerste lockdown, maar omdat het toch gaat om een financieel besluit heb je soms dat extra zetje nodig dat ik kreeg tijdens de lockdown. Verder sprak ik in die tijd met een ondernemer die me vroeg: “wil je een bedrijf starten, of is Wahoe Edubox een hobby?” Dat bleef in m’n hoofd hangen.

Hoe bevalt het nu jullie hiermee fulltime aan de slag zijn? Welk verschil merken jullie?

Nicole: “Ik heb veel meer focus. In plaats van ’s avonds laat aan een pitch presentatie werken, kan ik dit overdag doen op een moment dat ik scherp ben. Daarnaast heb ik er onwijs veel plezier in. Ik leer zoveel nieuwe dingen. Bij ondernemen komt zoveel kijken waar ik geen weet van had. Daarnaast zit mijn agenda niet meer bomvol met afspraken, ik kan mijn werk en energie beter doseren.”

Jenna: “Er is veel minder stress. Daarbij is er veel meer focus. Een nieuw bedrijf starten omvat heel veel verschillende kanten en activiteiten. Als je daar fulltime de tijd voor hebt, gaat het beter en sneller. Ook ben ik nu weer een veel vrolijker en gelukkiger mens, want in alle dingen die ik nu doe word ik weer veel meer uitgedaagd en leer ik enorm veel. In m’n baan had ik destijds een punt bereikt waarop ik niet enorm veel nieuwe dingen meer leerde”.

Om Wahoe Edubox te kunnen lanceren, maken jullie gebruik van crowdfunding. Waarom hebben jullie gekozen voor deze manier van financiering?

Jenna: “We hebben allerlei mogelijkheden onderzocht: leningen, fondsen, subsidies, venture capital en dus ook crowdsourcing. Wij hebben ervoor gekozen om eerst een crowdfunding campagne op te zetten om naamsbekendheid te krijgen en alvast een community op te bouwen. We krijgen onwijs veel enthousiaste reacties op het concept van Wahoe Edubox. Met deze actie kan iedereen meedoen. Je kunt een Wahoe Edubox kopen (pre-order), een box doneren aan het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie en investeren. Je investeert in Wahoe Edubox door certificaten op aandelen te kopen. Je koopt dan een deel van het bedrijf Wahoe Edubox. Dat kan nu relatief goedkoop. Wanneer het bedrijf goed draait, stijgt de waarde van de certificaten. Zo willen we consumenten, en vooral ouders, die geloven in ons product bereiken. In plaats van dat je geld in bitcoins stopt, kun je dus ook investeren in een innovatief en educatief product. Certificaathouders kunnen mee profiteren van de groei van Wahoe Edubox en certificaten op een later moment verkopen. In de tussentijd ontvang je elk jaar een percentage van de winstuitkering.

We verwachten dat de kans op het vinden van de juiste investeerders groter is als we de marktpotentie van het product al kunnen aantonen

Wanneer we ons streefbedrag van 80.000 euro behaald hebben, kunnen we de 3500 boxen produceren en in onze webshop gaan verkopen. Ondertussen zoeken we grotere investeerders zodat we de hele leerlijn van Wahoe Edubox kunnen ontwerpen van 5-12 jaar. We verwachten dat de kans op het vinden van de juiste investeerders groter is als we de marktpotentie van het product al kunnen aantonen. Dat is dus een extra reden om eerst te starten met de crowdfunding. Dus we roepen graag iedereen op om mee te doen aan onze crowdfundingactie.”

Welke uitdagingen ervaren jullie in het (startende) ondernemerschap, zowel als vrouw en als moeder? En welke voordelen merken jullie op?

Nicole: “De grootste uitdaging is dat er steeds iets onverwachts gebeurt waardoor we onze plannen moeten aanpassen. Helemaal niet negatief, maar het is wel steeds even schakelen en bedenken waar we goed aan doen. Het ondernemen zelf geeft veel vrijheid, vooral ook in combinatie met onze gezinnen. Zo is Jenna een paar weken geleden bevallen van haar tweede zoontje. Jenna vindt het zelf prima om ondertussen zaken voor Wahoe Edubox te regelen, maar krijgt ook verbaasde reacties van ‘Je was toch even uit de lucht?’ Ook hoorden we dat ons product te ‘soft’ is voor investeerders, dat is toch nog best wel een mannenwereld”

Daarnaast merken we dat vrouwen elkaar steunen en helpen in ondernemerschap en dat vind ik persoonlijk prachtig om te zien. Zo spraken Jenna en ik met twee vrouwen van Venture Capital Firm en namen ze de tijd om ons feedback te geven en mee te denken terwijl Wahoe Edubox niet in aanmerking kwam voor een investering vanwege een andere productfocus. Ook hoorden we dat ons product te ‘soft’ is voor investeerders, dat is toch nog best wel een mannenwereld. Wahoe Edubox valt in de categorie educatie en opvoeden. En in de meeste gezinnen speelt de vrouw de grootste rol in de keuze en aankoop van educatieve middelen. “Jullie cijfers moeten 2x sterker zijn om een investeerder aan boord te krijgen. Je hebt bewijs nodig dat de markt dit wil”. Voor ons echt waardevolle inzichten en adviezen. Vandaar dus ook de keuze om eerst een crowdfundingactie te starten.”

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst en welke ambitie hebben jullie met Wahoe Edubox?

Nicole: “Wij willen dat in 2025 1 op de 10 ouders in Nederland Wahoe Edubox kent als educatief product. In de komende jaren willen we groeien naar ruim 20.000 abonnees. Daarnaast zien we ook potentie voor Wahoe Edubox in het buitenland: het concept sluit goed aan bij de onderwijs filosofie in de Scandinavische landen. Doordat de poster met uitleg van de activiteiten vooral visueel is, is vertalen ook geen probleem. En last but not least: we willen dat kinderen naar de voordeur rennen als hun Wahoe Edubox er weer is. We willen kinderen laten ervaren dat leren leuk is, hen stimuleren in hun ontwikkeling en vaardigheden aanleren waar ze de rest van hun leven profijt van hebben.

Verder hebben we nog heel wat leuke productideeën om de Wahoe-beleving aan te vullen. Natuurlijk in lijn met het concept om kinderen future ready te maken. Maar onze focus ligt eerst op het goed lanceren van Wahoe Edubox.”

Meer weten over Wahoe Edubox?  Bekijk de website of volg ze op Instagram, Facebook of Linkedin.

Plaats een reactie