Rustig blijven, één van de grootste uitdagingen van het ouderschap. We kennen allemaal wel situaties waar je het gevoel hebt dat de stoom uit je oren komt. Je hebt misschien een slechte dag gehad en hebt weinig geduld met je kind. Dus hoe blijf je rustig op zulke momenten? In deze blogpost geef ik je 4 praktische tips. 

Merk op dat je weinig geduld hebt met je kind

Je vindt misschien dat je kind vervelend doet, niet luistert of wat het ook is dat je ongeduld opwekt. In plaats van te focussen op datgene wat je irriteert aan je kind, focus op je eigen ongeduld. Bedenk dat het enige dat je op DIT moment kunt beïnvloeden je eigen ongeduld is. 

Jouw reactie op het gedrag van je kind maakt de situatie beter of laat het escaleren. En de kans is groot dat zodra jij reageert vanuit rust en kalmte het gedrag van je kind mee verandert. Je hebt hierin dus altijd een keuze! Kies zo vaak als mogelijk voor rust en kalmte.

Give yourself a break

Erkennen dat je je ongeduldig bent of je geïrriteerd en gefrustreerd voelt en dat accepteren zal je ruimte geven. Je hoeft het niet weg te drukken of te negeren, het mag er gewoon zijn want juist door het er te laten zijn creëer je ruimte voor iets anders. Zie het als een signaal, als een teken dat je iets nodig hebt. Misschien heb je hulp nodig in dit moment en kun je je partner vragen om in te springen? Misschien laat dit gevoel je weten dat je teveel hooi op je vork neemt. Nodigt het je uit om te reflecteren en te kijken hoeveel taken je op dag van jezelf moet afvinken. Jouw gevoel, jouw emotie wil je iets vertellen, luister ernaar!

Vertraag en reflecteer op je gedachten

Zodra we ongeduldig, geïrriteerd of gefrustreerd raken door onze kinderen dan gebeurt er van alles in ons hoofd. Je hebt het misschien niet door maar het gebeurt wel. Let er maar eens op de volgende keer als je deze gevoelens ervaart. Wat zeg je tegen jezelf op zulke momenten?

De kans is groot dat je dingen tegen jezelf zegt als:

“ Waarom kan hij nou nooit eens luisteren”
“ Kan het nou nooit een keertje normaal gaan?!”
“ Ik heb hier echt geen zin in!”
“ Ik heb hier het geduld niet voor”
“ Daar gaan we weer”
“ Als ik dit toelaat dan …..”
“ Mijn kind leert nooit om zijn emoties te beheersen”

Kortom je gedachten gaan in een sneltreinvaart allerlei angsten en oordelen uitspreken over:

  • de situatie;
  • je kind;
  • jezelf. 

Het gaat dus allang niet meer over wat er voor je afspeelt, nee; het gaat nu over de angsten en oordelen die je hebt óver wat zich afspeelt. En daarmee creëer je voor jezelf nog meer ongeduld, irritatie en frustratie. 

Dus zodra je merkt dat je deze gedachten hebt, zodra je merkt dat je geleid wordt door oordelen en angstgedachten biedt dan mentaal tegengas. Vervang deze gedachten door andere, ondersteunende gedachten. Door gedachten die je helpen anders op de situatie te reageren. 

Je zou bijvoorbeeld tegen jezelf kunnen zeggen:

“ Ik kan deze situatie aan”
“ Mijn kind heeft mij op dit moment nodig”
“ Mijn kind doet niet moeilijk, mijn kind heeft het moeilijk”
“ Ik heb wel tijd”
“ Ik ben de volwassene hier en het is mijn taak om mijn kind hier doorheen te helpen”
“ Ik reageer vanuit liefde”

Ook hier geldt: jij bent verantwoordelijk voor jouw eigen emoties, wat je kind ook doet! Mentaal tegengas geven aan gedachten die jou nog verder op stang jagen is een superpower en enorm effectief! Probeer het maar. 

Surf op de golf van de emotie

Emoties, wat zijn dat eigenlijk? Een emotie is niks anders dan energie die door je lichaam stroomt en daarbij lichamelijke sensaties veroorzaakt. Een snellere hartslag, tintelingen, vlinders in je buik, licht in je hoofd, het gevoel dat je uit elkaar spat. Het kan van alles zijn. Probeer die emotie, die energie gewoon toe te laten, je hoeft niks te doen, je kunt het gewoon ervaren. Zet je politiepet af en je detectivehoed op, word nieuwsgierig, wat ervaar je eigenlijk? Kun je het beschrijven? Waar voel je de emotie? En voel je dat die energie een uitweg nodig heeft? 

In plaats van je emotie uit te storten over je kind door boos te worden kun je je lichaam in beweging brengen. Schud met je handen, spring op en neer, houd je handen onder de koude kraan, ren op de plaats. Beweeg de emotie uit je lichaam, experimenteer en vind een manier die voor jou werkt. Het ziet er misschien gek uit, je voelt je waarschijnlijk ongemakkelijk. Maar alles beter dan je kind overladen met jouw emoties. Surf dus mee op de emoties die je voelt, door ofwel de emotie echt te ervaren of door in beweging te komen. Sommige beweren dat de meeste emoties slechts 90 (!) seconden duren en alles wat langer duurt komt omdat we dat zelf in stand houden. Dus: onthoud, je hoeft maar 90 seconden mee te surfen en dan kom je weer in stille wateren. Goed te doen toch?

Toch uit je slof geschoten?

En is het toch misgegaan? Ben je toch uitgevallen tegen je kind? Biedt gewoon je excuses aan. Zeg je kind dat je het niet goed hebt gedaan. Vertel dat je gefrustreerd, geïrriteerd was en dat je niet had moeten schreeuwen/weglopen/of wat je op dat moment dan ook hebt gedaan. Geef aan dat je je best gaat doen om het de volgende keer anders te doen. Je kind zal je vergeven en leert bovendien dat fouten maken menselijk is en dat ze kunt herstellen. 

Ga dus aan de slag met deze 4 praktische tips. Je zult zien dat ze echt werken! 

Ivonne Schippers opvoedcoach
Ivonne Schippers
EXPERT | + berichten

Ivonne is de drijvende kracht achter De Coach Voor Ouders en moeder van 2 energieke jongens van 5 en 7. Ivonne ervaarde het moederschap als een uitdaging, en minder vanzelfsprekend dan het leek. Er waren momenten dat ze vastliep in de opvoeding van haar kinderen en weinig plezier ervaarde in het moederschap. Toen ze op zoek ging naar oplossingen bleek veel van het advies dat ze vond niet te werken. Dit moment heeft Ivonne aangegrepen om zich te gaan verdiepen in opvoedzaken, de ontwikkeling van kinderen en het moederschap. Nu, enkele jaren later helpt zij andere moeders met kinderen tussen de 3 en 10 jaar meer rust en kalmte te ervaren zodat zij meer plezier, energie en harmonie ervaren in het moederschap en daardoor de beste moeder zijn voor hun kind. Je vindt Ivonne haar volledige profiel via het menu 'Experts'.

Plaats een reactie