Herken je dat? Jij bent druk met je werk, je ambities verwezenlijken, de zorg voor jullie kindje(s), het huishouden, je staat voor iedereen klaar maar je vergeet jezelf nogal eens…. Je voelt je daardoor ontzettend moe en bent gestrester dan je zou willen. En je ooit zo leuke baan of bedrijf kost je nu veel meer energie dan dat het lijkt op te leveren.  

 Is dit het nou, het leven als ambitieuze werkende moeder?

 Nee, weet dat het echt anders kan! Jij moet leren om in de eerste plaats goed voor jezelf te zorgen! En dat klinkt wellicht egoïstisch, maar in deze drukke tijd waarin je een hoop rollen vervult, is het dé sleutel naar ontspannen moederschap!  

 Hoe je voor jezelf zorgt als (werkende) moeder

Allereerst besef hoe belangrijk jij bent voor jouw gezin! Wanneer jij goed voor jezelf zorgt zal dit van invloed zijn op je gezin.  Het is dus eigenlijk egoïstisch om niet goed voor jezelf te zorgen. Maak dus van zelfzorg een prioriteit en integreer dit in je dagelijks leven. Selfcare wordt vaak als quick fix gebruikt maar dat is geen oplossing voor de lange termijn, besef dat. Het is niet een ochtendje bijslapen als je al bijna omvalt! De kracht zit juist in routines vinden die je op dagelijkse basis kunt toepassen en die bij jou passen. 

Ik help je met een aantal concrete tips op weg: 

  • Zet al je notificaties uit op social media, deze geven ontzettend veel onrust (FOMO) en geven een seintje aan je brein om constant alert te zijn.  Nog beter is om een dag per week geen schermen te gebruiken, kijk geen tv of netflix, zet je mobiel eens helemaal uit.  Je zult in eerste instantie wellicht onrust ervaren maar daarna houd je tijd over! 😊  
  • Doe ontspannende dingen zoals lezen, mediteren, puzzelen, yoga, in bad gaan of iets anders waarvan jij helemaal relaxed word. 
  • Ga naar buiten om te wandelenTijdens het wandelen komen er geluksstofjes vrij zoals serotonine en endorfine. Dat maakt dat je je na een wandeling opgewekter en blijer zult voelen.  

 En het allerbelangrijkste van alle bovenstaande dingen, plan het inJe hebt misschien ook een family planner ergens hangen of een gedeelde agenda met jouw partner online. Mijn ervaring is dat moeders zelf vaak onderaan hun prioriteitenlijstje staan. Om dit voor te zijn is het goed om ook tijd voor jezelf in te plannen. Stem het af met je partner en kinderen zodat zij weten dat ze je niet storen wanneer je bijvoorbeeld in bad ligt. Of kies er bewust voor om elke maandagavond te wandelen met je buurvrouw.  

Mocht je nou meer tips willen ontvangen om jezelf niet te verliezen als werkende mama? Download dan nu gratis mijn e-book met 6 concrete stappen naar een leven in balans!    

EXPERT | + berichten

Met haar jarenlange ervaring als Mamcoach en Gezinstherapeut, helpt Annelies werkende moeders naar een leven vol ontspanning en plezier waarbij ze zichzelf prioriteit geven in plaats van zichzelf te verliezen. Haar missie: moeders in balans! Je vindt haar volledig profiel onder het menu 'Experts'.

Plaats een reactie