Daar sta ik dan voor de spiegel. Ik pas mijn nieuwe bikini die vandaag door de postbode is bezorgd. Volgende week gaan we op vakantie. Ik draai een keer een rondje en trek de conclusie dat dit het is; ik kan er niks meer aan veranderen. Zelfacceptatie en jezelf niet negatief vergelijken met anderen is hierin zo belangrijk!

Ook ik besef me weer dat het niet gaat om de buitenkant maar hoe je je echt voelt van binnenuit. Want geloof me, al heb je maat 40, 36, 42 of 38: er is altijd wel wat. Perfectie bestaat niet. We zijn gewoon zo beïnvloed door de perfecte plaatjes. Perfect? De vraag is wat perfect is. Gelukkig hebben we allemaal onze eigen voorkeuren.

Accepteer dus waar je geen invloed op hebt en kijk naar waar je wel invloed op wilt hebben, dat is zoveel meer waard! Zo besloot ik me meer te focussen op m’n billen, door een fit en gezond ritme aan te houden, met heldere en reële doelen. De boobs op de foto waren trouwens van tijdelijke aard, dankzij mijn lieve zoontje Hidde die ik 11 maanden heb kunnen voeden. Enfin, stel je hebt net een gezond ritme te pakken, dan is het fijn om in de vakantie toch een houvast te hebben. Maar hoe doe je dat nou, een gezond ritme vasthouden terwijl je lekker op vakantie bent? Ik geef je 6 tips!

Zo houd je een gezond ritme vast tijden je vakantie!

Tip 1: Straal van binnenuit door je lichaam goed te voeden

Om goed te functioneren heeft je lichaam energie nodig en wanneer je zorgt voor producten met langzame koolhydraten, dan heb je daar het meeste profijt van. Kies bij het ontbijt bijvoorbeeld voor vezelrijke producten: toast een volkoren boterham en kies daarbij een eitje of ga voor yoghurt met granen en fruit.

Tip 2: Maak afspraken met jezelf

Iedere dag kan het lekker zijn om te genieten van verse croissantjes bij het ontbijt, wit stokbrood, pannenkoeken en heerlijke smoothies. Maar let op: het zijn allemaal extra’s. Dit is een voorbeeld van een ontbijt, maar denk ook aan keuzes bij de lunch of het avondeten. Probeer niet altijd en-en te kiezen maar kies vaker voor of-of. Bijvoorbeeld de afspraak: wanneer je ontbijt met croissants, dan pak je om 11 uur fruit in plaats van een koek en lunch je zo gezond mogelijk. Rond 15:00 uur voed je je lijf opnieuw met een volkoren cracker, yoghurt, een stuk fruit of een handje ongezouten noten (10-15 stuks).

Tip 3: Zorg voor ritme en regelmaat

Ondanks dat je het op vakantie misschien lekker vindt om de tijd los te laten, is het voor jezelf en voor de kinderen super waardevol om ritme te houden in eten en drinken. Wanneer je dit niet doet, dan ben je sneller geneigd om: meer te snaaien, te weinig goede voedingsstoffen te eten, grotere porties te kiezen en minder te drinken. Om je lichaam optimaal zijn werk te kunnen laten doen is het belangrijk om gedurende de dag voldoende koolhydraten, eiwitten, vetten en vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Wanneer dit niet lukt dan kan het lijf tegen gaan stribbelen en bijvoorbeeld de verbranding van voedingsstoffen stagneren, met als gevolg dat je tijdens je vakantie wat aankomt in gewicht.

Tip 4: Drink water voor de dorst, al het andere is extra

Al gauw kies je op vakantie voor een lekkere smoothie, een sapje, een lekkere koffie of een alcoholisch drankje. Wat mij betreft mag het er zijn, maar kies het heel bewust. Als je dorst hebt, kies je voor water; zorg ervoor dat je altijd met een fles water op pad gaat en gedurende de dag goed drinkt (minimaal 1,5 liter en met warm weer 2 liter). Goed drinken zorgt voor een goede vochtbalans en dit komt je energielevel ten goede. Door goed water te drinken kun je ook bewuster genieten van de andere drankjes.

Tip 5: Beweeg

Blijf in beweging. Simpeler kan ik het niet voor je maken: alles wat je extra binnen krijgt (denk vooral in de categorie koek, snoep, chips, kaas en alcohol) kun je verbranden door meer te bewegen. Let op: je verbranding werkt het meest optimaal als je je lichaam voldoende voedt. Zie ook weer tip 1. En de beweegtips voor op vakantie houd je tegoed in de volgende blog!

Tip 6: Geniet bewust

Deze is zo belangrijk om op vakantie mee te nemen. Vraag je eens af wat je echt lekker vindt en spreek met jezelf af hoeveel of hoe vaak je ervan mag op vakantie. Zo vertelt een deelneemster van het FITWERKTnl programma: “De kids krijgen iedere dag een ijsje, ik pak in eerste instantie water en bij uitzondering een waterijsje of 1x per week mijn favoriete ijshoorn.” Het is een keuze, wanneer jij iets anders heel lekker vindt, dan kun je natuurlijk ook een andere afspraak maken. Bijvoorbeeld: ‘Als ik geen croissantjes pak, dan mag ik wel mijn favoriete ijsje of 2 glazen wijn’.

Ondanks alle afspraken die je met jezelf maakt, blijft het soms lastig. Onthoud dat je heel vaak wél invloed hebt. Kies op vakantie of-of in plaats van en-en. Weet dat je niet altijd hoeft mee te doen, dat is niet gemakkelijk, maar door je bewust te zijn van je échte favoriete lekkernijen wordt dat iets gemakkelijker.

Blijf positief en ervaar waar je wel invloed op hebt, dat is zoveel waard!

Stralende groet,
Jildou

Jildou van FITWERKTNL
Jildou Bakker-Tolsma
EXPERT | Website | + berichten

Jildou is oprichter van FITWERKTNL, getrouwd en moeder van twee. Met haar onderneming FITWERKTNL helpt ze dagelijks vele vrouwen én mannen naar een gezonde(re) leefstijl. Haar missie: levensgenieters het geluk van een gezonde balans laten ervaren, waarbij je een gezond gewicht bereikt én behoud. Je vindt haar volledig profiel ook onder het menu 'Experts'.

Plaats een reactie