Volop genieten op vakantie, tegelijk op gewicht blijven en werken aan je mentale ontspanning? Dat kan prima, maar hoe maak je het jezelf nou zo makkelijk mogelijk? In dit artikel deel ik 10 tips met je.

Verbranding door beweging

In gedachten maak je het vaak veel ingewikkelder dan dat het is. Eenvoudiger dan dit kan ik het niet maken: alles wat je meer eet en drinkt kun je verbranden door te bewegen. Maar waarom ervaar je het dan toch als iets groots? Wanneer er een disbalans is ontstaan: denk aan stress, overgewicht, buikklachten, slaaptekort of andere emotionele of fysieke impact, dan kost het meer energie om weer in balans te zijn. Probeer daarom te denken in kleine stapjes. Op vakantie is vaak het doel om te ontspannen. Denk daarom vooral in mogelijkheden. Waar word je blij van en waar heb je wél invloed op?

10 beweegtips voor tijdens je vakantie

  1. Genieten van een ontspannen wandeling met je favoriete muziek.
  2. Iedere dag neem je een extra frisse duik in het zwembad; zonnebril op en zwemt een aantal baantjes. Door het aantal baantjes te tellen kun je jezelf motiveren om iedere dag hetzelfde te doen of een paar meer in dezelfde tijd (ik voel een leuke challenge aankomen).
  3. Speel een gezellig potje beachball en daag jezelf uit om als een ware Baywatch de bal te halen (oftewel: neem een sprintje).
  4. Plan voor jezelf 10 minuten (bijvoorbeeld na het ontbijt of als de kinderen op bed liggen) voor een paar buik- en bilspier oefeningen. Keep it simple: je hebt er vast een paar onthouden. Zorg dat je niks forceert dus luister naar je lichaam. De tijd is voorbij voordat je het weet!
  5. Speel een potje tennis met de kids of je nieuwe campingbuuf.
  6. Huur fietsen (met evt. kinderzitjes) en ga een heerlijk eind fietsen; doe dit 2x per week.
  7. Ga lekker kanoën of daag jezelf uit op de gele banaan (hilarisch en dit vraagt verassend veel energie!).
  8. Sta je op de camping kies dan niet het dichtstbijzijnde sanitair maar één blok verderop. Zo zie je meteen wat meer van de camping. Of te wel gun jezelf een leuke sightseeing en ga iedere dag ergens anders douchen.
  9. Op vakantie hangt de liefde in de lucht, maak hier gebruik van samen met je partner. Calorieverbranding verzekert!
  10. Neem je sportkleding mee en doe mee met de activiteiten die worden georganiseerd óf plan 2x per week een uur in de sportschool :O (ja dat kan tegenwoordig ook steeds vaker).

 

En dan denk je misschien: naar de sportschool op vakantie?! Ik begrijp het, die laatste tip klinkt ook voor mij het allersaaiste! Maar weet je: ik gun je een vakantie waarin je de batterij weer oplaadt door plezier te maken, te genieten én ook door te blijven bewegen, want ook dit laatste draagt enorm bij aan je mentale ontspanning.

Blijf in balans, blijf genieten en blijf bewegen: jij kiest! Van moeten naar willen dat geeft al een heel ander gevoel. Welke activiteit heeft jouw voorkeur? Laat het me weten via een reactie hieronder of via Instagram en stel gerust je vraag.

Stralende groet!
Jildou

Jildou van FITWERKTNL
Jildou Bakker-Tolsma
EXPERT | Website | + berichten

Jildou is oprichter van FITWERKTNL, getrouwd en moeder van twee. Met haar onderneming FITWERKTNL helpt ze dagelijks vele vrouwen én mannen naar een gezonde(re) leefstijl. Haar missie: levensgenieters het geluk van een gezonde balans laten ervaren, waarbij je een gezond gewicht bereikt én behoud. Je vindt haar volledig profiel ook onder het menu 'Experts'.

Plaats een reactie