Het is hard werken om anno 2021 moeder te zijn. Je wilt een goede moeder zijn, je werkt/onderneemt, hebt een huishouden, sociaal leven en wilt fit en vitaal zijn. Oh en sinds de pandemie ben je ook nog eens juf. Hoe dan?! Een gezin en huishouden runnen, is een bedrijf op zich. En een goedlopend bedrijf kan niet zonder een planning, structuur en doelen. Dus jouw gezin en huishouden ook niet! Een planning geeft jou rust en overzicht. Moet de planning strak zijn, waar geen speld tussen te krijgen is? Nee, zeker niet! Wees daarom niet geïrriteerd als iets niet helemaal volgens planning gaat. Een planning is een hulpmiddel, geen doel op zich. Ik laat je in 7 stappen zien hoe je zorgt voor meer structuur, overzicht én rust.

De 7 stappen naar structuur, overzicht en rust

1. Maak een weekplanning in een gezamenlijke agenda

Stap 1 is om een weekplanning te maken voor ieder gezinslid in één planner. Maak de planning zo uitgebreid en gedetailleerd mogelijk, bedenk van tevoren wat je op welke dag gaat eten, wie wanneer gaat sporten, wie wanneer moet stofzuigen, en geef duidelijk aan wanneer jij werkt. Hoe minder jij op een dag hierover hoeft na te denken, hoe beter. Gebruik hier een gezamenlijke agenda voor, zodat iedereen ten allen tijde op de hoogte is. Kies een vaste dag/tijd voor het maken van een planning. Make it a routine! Fijne familieplanners zijn onder andere: Zoedt, A-journal, Purpuz familieplanner, Ohmygoody en MiLuna.

2. Bespreek de weekplanning met het gezin door

Communiceren van de planning en daardoor het managen van verwachtingen is de basis voor een goede planning. Hang de weekplanning ergens op, zodat iedereen ervan op de hoogte is. Bespreek de weekplanning op zondag of het begin van de week met je gezin door, zodat iedereen weet wat er van hem/haar verwacht wordt.

3. Een goede voorbereiding is het halve werk

Met een goede voorbereiding heb je meer structuur en overzicht en loop je minder achter de feiten aan. Met deze kun je alvast beginnen:

· Leg in de avond de kleren (van alle gezinsleden) klaar voor de volgende dag.
· Maak in de avond lunch klaar.
· Bedenk wat je de hele week gaat eten en bereid dit voor door de maaltijden te plannen (Check op Instagram @eenvorkjemeeprikken voor meer info)
· Maak de avond van tevoren alle tassen klaar.

4. Spreek regels af

Hoe meer duidelijkheid, hoe beter. Spreek daarom met elkaar een aantal regels af. Voorbeelden van regels zijn:

· Headphone op, betekent niet storen.
· Met het eten geen telefoons.
· Men mag niets in de planning wijzigen, zonder te overleggen
· Minimaal een meetingloze dag.
· Op zondag geen afspraken.

Welke regels helpen jou?

5. Laat los en vraag hulp

Als iedereen in het gezin werkt en naar school gaat, moet ook iedereen zijn/haar steentje bijdragen in het huishouden. Eén team één taak! Maak daarom een schema met klusjes voor iedereen. Zet dit ook in de weekplanning. Ik weet dat jij het beste de was kan vouwen en niet alle hoekjes vergeet met stofzuigen. Maar laat het los en durf anderen om hulp te vragen. Je hoeft het niet allemaal alleen te doen. En geloof me, je zal zien dat de ander alleen maar blij is om te helpen en het niet als een last ziet.

6. Gebruik maar één to-do lijst

Los slingerende post-its, een actielijst op je telefoon, laptop en notebook geeft geen overzicht en rust in je hoofd. Gebruik daarom maar één actielijst waar jij al je to-do’s op bijhoudt. Handige app; ‘’Todoist’’.

7. Lijstjes, Lijstjes, Lijstjes

Je hoofd kun je het beste legen door lijstjes te maken. Maak een lijstje per categorie, bijvoorbeeld werk, ideeën voor traktaties, klusjes in huis. Alles wat maar in je hoofd opkomt. Handige apps voor het maken van lijstjes: de app ‘Any.do’ (gratis) en ‘habitbox’ (betaald), de app ‘’Todoist’.

Ik kan mij voorstellen dat dit veel informatie is. Begin bij het begin en oefen eerst met één stap. Gaat dat goed, dan breid je de stappen uit. Net zo lang tot jij meer rust, overzicht en helderheid hebt. Ik ben benieuwd hoe het je gaat lukken! Deel je verhaal met mij. En voor meer tips en inspiratie volg je mij op Instagram.

You can do this! Balance is the key.

Rian Professional Organizer Isi Day Support
Rian Holsteijn
Website | + berichten

Rian woont in Den Haag samen met haar vriend en zoontje. Jarenlang heeft ze gewerkt als medewerker bedrijfsvoering, project management officer en secretaresse. Met deze jarenlange werkervaring is Rian expert geworden in het plannen en organiseren is daarom voor zichzelf begonnen als professional organizer. Als professional organizer helpt zij mensen plannen, organiseren en aanbrengen van structuur, zodat zij meer vrijheid hebben en hun doelen behalen.

Plaats een reactie